Der er mange gode grunde til at vælge at få egne mærkevarer på hylderne i butikken. Det er bl.a. med til at signalere loyalitet mellem butikkerne og producenterne, som sætter høje krav til indhold og kvalitet og konkurrencedygtige priser. Og samtidig giver det den enkelte forbruger flere oplysninger om varen.
Det nordiske madmarked er blandt de mest populære i verden, og det er i rivende udvikling. Her finder du gode madprodukter til konkurrencedygtige priser, og flere fra lokale producenter. Især private food labels, også kaldet private eller egne mærkevarer, er blevet meget populære hos mange forskellige supermarkedskæder i landet, bl.a. Netto, som har en lang række af disse. Butikkerne får produceret varerne med de mærker, som de selv ønsker, og som er synlige på deres hylder. Private labels findes inden for mange forskellige produktkategorier, bl.a. inden for fødevarer.
Egne mærkevarer signalerer loyalitet
Antallet af private food labels i de danske supermarkeder og butikskæder er stadig stigende, og flere butikker vælger at gå netop denne vej med egne mærker som bl.a. X-tra, Princip, Änglamark og Coop365, som mange danskere hurtigt kan genkende, når de handler ind til aftensmaden. En af årsagerne til den stigende popularitet er, at mærkerne skaber en slags loyalitet mellem dem selv, deres producenter og kunderne, fordi de får lov til at sammensætte et sortiment med forbrugernes specifikke ønsker i fokus og på den måde bedre ramme deres målgruppe.
Flere oplysninger om fødevarerne i butikken
Ofte får forbrugeren også flere oplysninger om fødevarer, når butikkerne har egne mærkevarer på hylderne. Det er fordi, at flere butikker stiller helt særlige krav til disse madprodukter, som går ud over den generelle lovgivning på området. De særkrav på egne mærkevarer er med til at give forbrugeren flere oplysninger om f.eks. indhold og tilsætningsstoffer, og om hvorvidt stofferne er animalske eller plantebaseret. Det gør det nemmere for forbrugeren at tage et fornuftigt og bevidst valg, når der skal handles ind til hele familien.
Mærkerne er genkendelige
Egne mærkevarer har også den fordel, at de oftest er meget nemme for forbrugeres at genkende blandt de tusindvis af andre mærker på hylderne. Private food labels er visuelt flotte og designet på en bevidst måde, som kan være med til at signalere forskellige vigtige budskaber, f.eks. om produktet er produceret på en forsvarlig måde og om det er til gavn for miljøet.